Elefanten i rummet : porrens generation : En kvalitativ studie om hur några högstadieskolor arbetar med sex- och samlevnadsundervisning samt hur hantera de frågor kring nätpornografi?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

Sammanfattning: Bakgrund: Debatten om att införa ett porrfilter i skolor är i dagsläget starkt polariserad. Frågan om huruvida porrkonsumtion kan påverka människors beteende och inte minst sexuella föreställningar hos ungdomar är något som oroar flera. Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur några högstadieskolor arbetar med sex- och samlevnadsundervisningen samt hur de hanterar frågor kring pornografi bemöts. Metod: Studien är uppbyggd genom en kvalitativ metod. Det valdes att genomföra en interpretativ fenomenologisk analys där forskaren genom sitt tolkningsarbete kartlägger och analyserar uttryck i sitt sammanhang. Analysen består av fyra semistrukturerade samtal med biologilärare och ett semistrukturerat samtal med en skolsköterska. Samtalen gjordes med hjälp av en intervjumanual. Sedan transkriberades intervjuerna och den framkommande empirin analyserades i fem olika steg som är kännetecknande för en IPA metoden. Resultat: Studien visar att skillnader förekommer när det kommer till urvalet av läromaterial och även hur mycket utrymme som ges i sex- och samlevnadsundervisning. Detta är ett hinder för en likvärdig skolutbildning. Respondenterna menar att läromaterial är faktabaserad och saknar komponenter som till exempel hänsyn, relation och respekt. Resultatet visar att det saknas utarbetade didaktiska strategier i sex- och samlevnadsundervisning för att främja jämställdhet och en likvärdig skolutbildning. Det finns ett gemensamt förhållningssätt som utgör grunden för samtal i skolan kring elevers frågor om pornografi. Samtalen sker icke moraliserande, men ändå hoppas lärare att kunna väcka en tanke hos elever med syfte att motverka stereotypiska normer och värderingar. Det visade sig dock innefatta vissa svårigheter för att för de flesta känns det pinsamt och obehagligt att prata om pornografi och sexualitet, vilket gäller båda elever och lärare. Flera respondenter nämnde att det finns lärare som är kritiskt inställda mot sex- och samlevnadsundervisning. Detta leder, enligt respondenter, att somliga lärare bortser att samtala om aspekter och värderingar som tillhör ämnet och lämnar detta till andra lärare istället. Således behövs nya didaktiska strategier som ska ge elever sex- och samlevnadsundervisning som är anpassad till elevers intressen och vardagserfarenheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)