En undersökning om delad uppmärksamhet : ”försämras prestationen på en primär uppgift då det tillkommer en ytterligare uppgift”

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Författare: Peter Stadler; [2010]

Nyckelord: Prestation; Simultankapacitet; Arbetsminne; Visuell; Auditiv;

Sammanfattning: Försämras prestationen på en uppgift då det tillkommer en annan uppgift, och ärdet någon skillnad om en uppgift presenteras visuellt eller auditivt? 23 personerdeltog i ett experiment där en primär uppgift (perceptuell snabbhetsuppgift) ochen sekundär uppgift (minnestest) utfördes separat och simultant. Resultatetvisade ingen skillnad i prestation på primär uppgift oavsett om den utförs ensameller tillsammans med sekundär uppgift, i vare sig reaktionstid eller reaktionsfel.Det presteras däremot bättre på sekundär uppgift ensam (minnesrätt), äntillsammans med primär uppgift, då båda presenteras visuellt. Diskussionen tarupp att deltagarna prioriterade en av uppgifterna trots att det tydliggjordes attalla uppgifterna var lika viktiga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)