Generationen som värdesätter personlig utveckling : - En kvantitativ undersökning av vad som motiverar generation Y på arbetsplatsen

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Författare: Camilla Björklund; Madelene Kallhed; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I denna uppsats undersöks vilken ledarskapsstil generation Y behöver för att motiveras i sitt arbete samt hur 80- och 90-talister skiljer sig åt gällande hur de motiveras. Studien utgår från en ledarskapsmodell, Full Range Leadership, och fördjupar sig främst i ledarskapsstilarna transformativt- och transaktionellt ledarskap. För att uppnå studiens syfte har en kvantitativ metod använts och en enkätundersökning genomförts. Resultatet av studien visar att generation Y främst behöver en transformativ ledare för att motiveras i sitt arbete. De fem viktigaste delarna för att få motivation i sitt arbete för generationen är i fallande ordning: feedback, tydliga arbetsinstruktioner, en ledare som tar tag i problem, utmaningar, samt empati och medkänsla. Det som skiljer 80- och 90-talisterna i arbetet åt är bland annat att 80-talisterna tycker att det är viktigare med utmaningar och kreativitet än 90-talisterna medan 90-talisterna tycker att en tydlig ledare, tydliga arbetsinstruktioner och empati och medkänsla är viktigare. Både 80-och 90-talisterna föredrar ett transformativt ledarskap, men 90-talisterna anser att transaktionellt ledarskap är viktigare än vad 80-talisterna gör. Det är svårt att dra en slutsats av informationen och få fram vad det grundas iatt 80- och 90-talisterna har vissa skillnader. Det kan bero på att de är uppväxta under olika årtionden som har format hur de agerar och vad de prioriterar i arbetslivet. Det kan också bero på att 90-talisterna är yngre och utöver transformativt ledarskap, även behöver transaktionellt ledarskap, såsom vägledning för att de inte ännu är trygga i sina arbetsuppgifter. Samtidigt är det möjligt att 80-talisterna känner trygghet efter att ha arbetat 10–20 år och därmed strävar mer efter självförverkligande, såsom utmaningar. Som svar på frågeställningen visar undersökningen tecken på att generation Y föredrar ett transformativt ledarskap med feedback, utmaningar, empati och medkänsla, men har också behov av vissa transaktionella drag som tydliga direktiv, vägledning och konstruktiv kritik. 90-talisterna har aningen större behov av vägledning, empati och medkänsla, samt konstruktiv kritik än vad 80-talisterna har, som istället har ett större behov av utmaningar och kreativitet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)