Värde- eller tillväxtbolag i portföljen? : Vilken strategi genererar högst riskjusterad avkastning på lång sikt?

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Bakgrund: Det finns en mängd olika investeringsstrategier som en investerare kan applicera för att genera avkastning på börsen. Två av de vanligaste strategierna är värdestrategin och tillväxtstrategin, vilket är två investeringsstrategier som länge varit populära och vars historiska avkastning ofta ställs emot varandra och diskuteras av investerare.  Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vilken av de två investeringsstrategierna värdestrategi och tillväxtstrategi som genererat högst riskjusterad avkastning under tidsperioden 2012–2021. Studiens delsyfte är att undersöka hur den ekonomiska konjunkturen samt marknadssentiment påverkar strategiernas avkastning på aktiemarknaden.  Metod: För att uppfylla studiens syfte har en kvantitativ metod med en deduktiv ansats tillämpats. Två portföljer har konstruerats med en årlig rebalansering utifrån de uppsatta kriterierna för värde- respektive tillväxtbolag. De två portföljerna sattes samman utifrån författarnas definitioner av värdebolag och tillväxtbolag genom att studera bolagens P/E, EV/S- och P/BV-multiplar. Utöver detta har tre multipla regressionsmodeller genomförts för att undersöka huruvida de två portföljernas avkastning kan förklaras av förändringar i marknadssentiment och den ekonomiska konjunkturen.  Resultat och kunskapsbidrag: Studiens resultat visar att tillväxtportföljen generade en högre riskjusterad avkastning än värdeportföljen under tidsperioden 2012-01-01 2021- 12-31. Marknadssentiment uppvisar ett signifikant negativt samband till avkastningen i båda portföljerna för hela studiens tidsperiod, medan konjunkturen som oberoende variabel inte uppvisar något signifikant samband. Studien bidrar med relevant kunskap inom aktiehandel på den svenska marknaden. De strategier som undersöks har länge studerats på andra marknader internationellt, medan denna studie fokuserat på den svenska marknaden under en mer aktuell tidsperiod. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)