Designförslag för hur digitala utbildningsmedier kan designas för att stötta formativ feedback mellan lärare och studerande

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

Sammanfattning: I dagsläget har lärare inom e-lärande svårt att identifiera var de studerande befinner sig i sitt lärande. Tidigare forskning inom traditionellt klassrumslärande visar på att formativ feedback är väsentligt för att utöka sina kunskaper, däremot har formativ feedback inte utforskats lika väl inom e-lärande. Syftet med denna studie var att ta reda på hur tidigare etablerade teorier för formativ feedback inom traditionellt klassrumslärande kan användas inom e-lärande. Detta genomfördes med en designorienterad forskningsansats där kategorier för formativ feedback inom traditionellt klassrumslärande implementerades i en prototyp. Detta för att kunna identifiera vilka delar av formativ feedback som var mest väsentliga inom e-lärande. Studien resulterade i tre designförslag för hur digitala utbildningsmedier bör designas för att kunna stötta formativ feedback mellan lärare och studerande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)