Att leda projekteringsgruppen : En studie om projekteringsledares förmågor att leda projekteringsgruppen och vilka utmaningar som ställs på projekteringsledare med digitala arbetssätt

Detta är en Master-uppsats från KTH/Fastigheter och byggande

Sammanfattning: Samhällsbyggnadssektorn står inför många utmaningar. Inte minst har fokus legat på att reduceratid och öka kvalitet i byggprojekt. Dessutom sker en utveckling inom digitalisering. Nya digitalaverktyg och tekniker kräver nya arbetssätt och utmanar nu den bransch som länge ansetts varabåde konservativ och karaktäriserad av låg produktivitet.Ett byggprojekt involverar aktörer av flera slag där beställare, projektledare, projekteringsledareoch produktionsledare är några av de mest självklara rollerna. För att möta utvecklingen krävs detförändringar i arbetssätt och förhållningssätt för dessa positioner. I detta examensarbete studerasförmågor som en projekteringsledare bör besitta för att kunna leda projekteringsgruppen somockså står inför nya digitala arbetssätt. Projekteringsprocessen studeras som processen där inputförvandlas till output under ett konstant flöde av informationsutbyte som slutligen resulterar i envärdeskapande produkt för beställaren. Dessa tre koncept har ledarskapet inomprojekteringsledning sina rötter inom.Examensarbetet utförs som en kvalitativ studie där syftet är att undersöka projekteringsledaresförmågor att leda projekteringsgruppen samt hur rollen och ledarskapet påverkas avdigitaliseringen med BIM och VDC. I studien studeras projekteringsledares roll utifrån att leda,samordna och hantera människor och information. BIM studeras som samlad och delad digitalinformation i en virtuell modell som kan användas som ett arbetssätt. VDC studeras som enstrategi för att integrera virtuella modeller och ett arbetssätt inom projekteringsprocessen för atteffektivisera och underlätta samtliga aktörers arbetsuppgifter genom att använda BIM och följaICE.Utifrån studiens resultat kan sägas att det generellt finns sex olika områden med förmågor som enprojekteringsledare bör besitta för att leda projekteringsgruppen; 1) erfarenhet inom projekteringeller produktion, 2) ledarskapsförmåga, social kompetens och engagerad, 3) beslutsförmåga, 4)generalist, 5) organiserad, tydlig och insatt samt 6) lyhörd. Examensarbetet visar att samarbete är en väldigt viktigt del för en lyckad projekteringsprocess. Vidare, påvisas att det efterfrågas forumdär projektörer kan projektera tillsammans. Därför bör projekteringsledare samlaprojekteringsgruppen i större utsträckning för en lyckad projekteringsprocess. Examensarbetetpåvisar att projekteringsledare ställs inför utmaningar att planera och styra projekteringsprocessenutifrån BIM och VDC. De möter förändringar av roller och ansvarsfördelning samt svårigheter attstyra ICE-möten. Projekteringsledare bör vara ”vakna på nya professioner” och hålla kvarprojekteringsgruppen mot slutmålet istället för den digitala modellen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)