Vad gör lärare mot mobbning bland de små? : En kvalitativ studie kring förebyggandet av mobbning bland lågstadieelever i årskurs F-3 i en kommun norr om Stockholm
Sammanfattning: Denna studie syftar till att ta reda på hur förebyggandet av mobbning kan se ut och hur lärare på olika skolor arbetar mot mobbning i årskurs F-3. Studien granskar även hur lärare och olika skolor arbetar med elever som utsätts respektive utsätter andra för mobbning. Studien utfördes genom kvalitativa intervjuer med fyra lärare och en specialpedagog från tre olika skolor runtom i en kommun norr om Stockholm. I studien användes ramfaktorteorin som teoretisk utgångspunkt. Genom att ha vidare analyserat detta har viktig kunskap om hur man kan kartlägga och utvärdera skolans arbete mot mobbning tagits fram. Studiens resultat visade att om eleverna i klassrummet och i skolan känner sig trygga och har förtroende för sin lärare så minskar framkomligheten av mobbning och konflikter bland eleverna. Studien visar även att lärare kan förebygga mobbning genom att låta eleverna vara delaktiga och diskutera skolans värdegrund och klassrumsregler tillsammans. Detta med hjälp av samarbetsövningar, värdegrundsarbete, grupparbeten, rollspel, lekar och diskussioner i klassrummet. Studien visar även att varje skola har ett enskilt tillvägagångssätt för att anmäla elever som utsätts respektive utsätter andra för mobbning.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)