Glappet mellan samhällets aktörer och individen : en fallstudie av hyrcykelsystemet Styr & Ställ

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för planering och mediedesign

Sammanfattning: Detta kandidatarbete syftar till att studera glappet mellan samhällets aktörers mål och de yttre förutsättningar och attityder som individens färdmedelsval påverkas av. Fokus ligger på hur glappet mellan samhällets aktörer och individens färdmedelsval avseende cykling kan förminskas genom förändringar av ett befintligt hyrcykelsystem. Problematiken studeras utifrån en fallstudie av hyrcykelsystem Styr & Ställ, som Göteborgs Stad inrättat för att individen ska välja cykel i sitt färdmedelsval. Genom förbättringar på hyrcykelsystemet, med fokus på de yttre förutsättningar och attityder som individen har, kan andelen individer som väljer hyrcykel i deras färdmedelval öka och glappet mellan samhällets aktörers mål och individens färdmedelsval minska. En metodkombination av litteraturstudie, dokumentstudie och intervjuer har genomförts för att besvara examensarbetets frågeställningar och på så sätt belysa arbetets syfte. Utifrån studien kan flera utvecklingsmöjligheter av Styr & Ställ utläsas för att förminska glappet mellan samhällets aktörers mål och individens färdmedelsval. Studien visar att de yttre förutsättningar som det finns underlag för att få fler individer att använda hyrcykelsystemet är att förbättra den fysiska, ekonomiska, organisatoriska och psykiska tillgängligheten gentemot hyrcyklarna. Hos individens attityd bör attitydkomponenterna kunskap och handlingsberedskap gentemot hyrcyklarna påverkas, vilket kan påverka individen att välja hyrcykel i dess färdmedelsval. Grundläggande är att samhällets aktörers mål är väldefinierade. Genom att samhällets aktörer genomför åtgärder som fokuserar på de ovan nämnda yttre förutsättningar och attityder som individen har finns det en möjlighet att glappet mellan samhällets aktörers mål och individens färdmedelsval förminskas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)