Digitala spel - rätt eller fel? : Digitala spels påverkan på motivation och lärande i matematikklassrummet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linköpings universitet/Matematiska institutionen; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Författare: Peter Johansson; Frans Öyan; [2018]

Nyckelord: Digitala spel; matematik; motivation; lärande;

Sammanfattning: Spelbaserat lärande har på senare år blivit ett populärt inslag i skolmiljöer. I denna litteraturstudie har vi undersökt ochsammanställt flera studier inom ämnet digitala spel som ett verktyg för lärande i matematikklassrummet. Efter att ha granskat åtta olika studier från fyra olika länder är vår slutsats att spelbaserat lärande kan ha en positiv effekt för lärande och motivation i matematikklassrummet. Dock är det fortfarande ett ungt forskningsområde och fler studier behövs innan man kan dra några slutsatser med säkerhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)