Musik i skolan - Mål eller medel? En studie av sex pedagogers funderingar kring musik och lärande

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Daniel Jägerman; Per Östberg; [2010]

Nyckelord: Musik; Lärande;

Sammanfattning: Studiens syfte är att i två skolor undersöka hur sex pedagoger använder musik och funderar kring musikens roll i skolan och huvudfrågeställningen är: hur kan musik användas pedagogiskt för att stimulera estetiska såväl som utomestetiska lärandeprocesser?Mycket av litteraturen och forskningen pekar på tydliga samband mellan musik och inlärning där musiken både direkt och indirekt förstärker förmågor hos eleverna. I litteraturen pågår en debatt kring huruvida vi ska motivera musiken i skolan med dess förmåga att förstärka utomestetiska läroprocesser, eller dess rent estetiska kvalitéer. Undersökningen består av kvalitativa intervjuer med en viss grad av standardisering och ostrukturerade öppna frågor. Pedagogerna anser att musik kan vara en del i ett lustfyllt lärande eftersom olika läroprocesser blir informella. Musik och sångtexter förankras hos elever i stor utsträckning och är därför ett bra medel för såväl estetisk som utomestetisk inlärning, t.ex. språk- och matematikundervisning. Pedagogerna menar att musikutövandet och användandet av musik i skolan kan utveckla elevernas sociala förmågor genom samarbete och interaktion. De två pedagogerna med högskolepoäng i musik menar att huvudsyftet och målet med musikundervisningen är att utveckla musikaliska förmågor som röstvård, melodi- ackordspel och rytmik, medan övriga pedagoger poängterar att eleverna ska ha kul och känna en sångglädje och gemenskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)