”Det här med att leka, det är faktiskt väldigt mycket du ska kunna då.” Vad begreppet lek innebär för pedagoger och hur de arbetar med barns lek i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Abstract Examensarbete inom lärarutbildningen Titel: Det här med att leka, det är faktiskt väldigt mycket du ska kunna då – Vad begreppet lek innebär för pedagoger och hur de arbetar med barns lek i förskolan Författare: Anna Jakobsson Termin och år: VT 2014 Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen Kurs: LAU390, 15hp. Examensarbete inom lärarutbildningen Handledare: Jörgen Dimenäs Examinator: Göran Brante Rapportnummer: VT11-2910-112 Nyckelord: lek, pedagoger, förskola, lpfö98, arbetssätt, begrepp, förhållningssätt Syfte: Att undersöka hur pedagoger beskriver sin uppfattning av samt arbetssätt kring lek i förskolan. Frågeställning: Vad innebär begreppet lek för pedagoger och hur arbetar de med barns lek i förskolan? Metod: Kvalitativa intervjuer Resultat: Det finns både likheter och skillnader mellan pedagogernas syn på leken och även arbetssätt. Upplever att pedagogernas medvetenhet är på olika nivåer. Betydelse för läraryrket: Förskolan är styrd av läroplanen, som anger att förskolans verksamhet ska präglas av leken. Det är viktigt att undersöka hur pedagogerna översätter detta i verkligheten. Det främjar även reflektion för att förstå olika perspektiv samt att nå gemensamma definitioner. 2 Sammanfattning Förskolans verksamhet ska präglas av lek står det i läroplanen som dock inte anger hur det ska gå till. Med hjälp av kvalitativa intervjuer undersöker den här studien hur pedagoger upplever och arbetar med barns lek i förskolan. Pedagogerna tycker att leken är mycket viktig. De främjar leken genom att dela in barnen i mindre grupper och inspirera med miljö och material, men även genom att vara närvarande för att kunna utmana samt stötta barnen vid behov. I stort så har pedagogerna liknande tankar, med vissa variationer. Den största skillnaden ligger i hur medvetna pedagogerna är om sina tankar och arbetssätt, vilket jag menar hänger ihop med hur vana de är att reflektera och diskutera. Utefter den sociokulturella teorin anser jag att vanan att reflektera hänger ihop med klimatet på arbetsplatsen och tankarna hos kollegorna. Jag menar därför att det är viktigt med pedagogiska reflektioner i allmänhet och kring leken i synnerhet och ens egen roll i den. Detta för att en ökad förståelse för leken gör att man lättare kan förstå och samspela med barnen. Jag upptäckte att det i pedagogernas uttryck finns kopplingar till läroplanen men också att det är skillnad mellan vision och verklighet. Pedagogerna verkar veta vad de vill uppnå men inte alltid hur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)