Skönhet kommer inifrån

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Titel: Skönhet kommer inifrån – En fallstudie om ett tjänsteföretags interna marknadsföringsaktiviteter och de anställdas syn på dessa. Universitet: Lunds universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management Kurs: SMKK01: Examensarbete kandidatexamen, 15 hp, VT 2012 Seminariedatum: 22 maj 2012 Författare: Sanna Källström, Johanna Larsson & Sofia Nielsen Handledare: Lars Nordgren Problem: Tidigare forskning kring intern marknadsföring har i första hand riktats från ett ledningsperspektiv. Författarna vill bidra till forskning genom att undersöka vilka marknadsföringsaktiviteter medarbetarna förses med samt deras syn på dessa aktiviteter. Syfte: Syftet är att undersöka vilka interna marknadsföringsaktiviteter ett spahotell förser sin personal med samt hur dessa uppfattas av personalen och således öka kunskapen om hur intern marknadsföring används inom spahotellbranschen. Metod: Uppsatsen har genomförts via ett abduktivt arbetssätt med kvalitativ forskning. Utifrån syftet bedömdes att det passade bra att genomföra djupintervjuer med medarbetarna och platschefen på ett spahotell samt dokumentstudier på företagsdokument. Detta har skapat god förståelse kring verksamhetens interna arbete och medarbetarnas syn på detta. Resultat: I uppsatsen har framkommit att mycket av den tidigare forskningen kring intern marknadsföring kan appliceras på arbetets fallstudieobjekt. Uppsatsen har tydliggjort intern marknadsföring som ett arbetssätt för att uppnå förbättrad tjänstekvalitet i serviceorganisationer. Aspekter som framkommit som centrala delar i intern marknadsföring är kommunikation, samarbete, erkännande, förtroende, ledningsstöd och utvecklingsmöjligheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)