''Ämnesintegrerade projekt är kul, men...'' : En studie om hur musiklärare erfar samarbete med andra ämneslärare i kulturskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med studien är att få insikt i hur musiklärare i kulturskoal erfar ämnesintegrerade projekt samt hur inkluderingsarbete kan främjas av sådana projekt. För att kunna uppnå detta syfte utgår studien från följande forskningsfrågor: Vilka erfarenheter har musiklärare av ämnesintegrerade projekt i kulturskolan? Och i vilken utsträckning upplevs ämnesintegrerade projekt kunna påverka inkluderingsarbete i kulturskolan? Studiens kunskapsteoretiska utgångspunkt är interpretativism och den vetenskapsfilosofiska utgångspunkten fenomenologi. För att uppnå syfte och svara på frågeställningarna har semistrukturerade intervjuer gjorts med tre musiklärare som arbetar på varsin musik- eller kulturskola i Sverige. Resultatet presenteras i två övergripande teman. Teman är Resurser för och motivation till kreativt arbete samt social interaktion. I resultatet framkommer många likheter i de intervjuade musiklärarnas utsagor vilka till stor del handlar om en positiv inställning till utförandet av ämnesintegrerade projekt och främjandet av inkluderingsarbete i musik- och kulturskolan. Möjligheten och motivationen till att vilja utföra projekt skiljer sig däremot åt mellan musiklärarna vilka bland annat påverkas av tillgång till resurser och samarbete mellan kollegor. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)