Idrottslärares uppfattning om dans i skolan : Idrottslärares uppfattning om det centrala innehållet "rörlighet till musik samt dans"

Detta är en Magister-uppsats från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Författare: Gustaf Elgh; [2019]

Nyckelord: Idrott och hälsa; genus; tvärsnittsstudie;

Sammanfattning: Dans ska enligt läroplanen ingå i ämnet Idrott och hälsa. Den enskilde läraren avgör hur och vad dansmomentet ska innehålla. Syftet med denna studie var att utforska idrottslärares arbete med dans i sin undervisning. En kvantitativ tvärsnittsstudie genomfördes med hjälp av en webbaserad enkät. I studien deltog 133 idrottslärare. Resultaten visade att majoriteten av lärarna ansåg att dans är viktigt och de flesta kände sig trygga med att undervisa i dans. Lärarna använde både fysiska och intellektuella redskap i dansundervisningen, de undervisar i moderna danser och examinationen sker oftast med stöd av filminspelning. Lärare arbetar aktivt med genus, de är överens om att pojkar är stökigare och mer negativa till dans medan flickor oroar sig och tycker att det är jobbigt med kroppskontakt. Det finns behov av kompetenshöjande åtgärder och idrottslärare bör kontinuerligt fundera över dansens roll inom ämnet Idrott och hälsa och över planeringen av dansundervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)