Andraspråksutvecklingsarbetet i praktiken : En kvalitativ studie om svenska som andraspråklärares syn på andraspråksutvecklande arbetssätt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

Sammanfattning: Bakgrund: Språkets roll är centralt för alla människor och det sätter sin prägel på livet för andraspråksindivider, genom att det påverkar deras möjlighet att komma in i samhället. Detta gör att svenska som andraspråksundervisningen blir jätteviktig för dessa individer, eftersom det är först där språkutvecklingen kan befrämjas(Skolverket, 2019, s.12–13). Varje individ behöver få möjlighet att utveckla sin språkliga färdighet på ett så bra sätt som möjligt, vilket framgår i ämnet svenska som andraspråk som lyfter vikten av att lärare behöver anpassa sin undervisning i syfte att gynna elevers språkutvecklingsprocess. Syfte: Studiens syfte är att undersöka vilka arbetssätt fyra svenska som andraspråkslärare tillämpar i undervisningen för att främja elevers andraspråksutveckling.  Metod: Uppsatsen bygger på en kvalitativ metod som består av semistrukturerade intervjuer. Resultat: Undersökningen visar att lärarna använder sig av ett antal olika arbetssätt för att stötta elevernas andraspråksutveckling. Bland annat anser samtliga lärare att cirkelmodellen är en metod som gynnar elevernas andraspråksutveckling genom social interaktion i klassrummet. Ett annat arbetssätt som lärarna använder sig av i praktiken är det formativa arbetssättet som befrämjar elevers andraspråksutveckling genom stöttning, återkoppling och uppföljning av deras individuella kunskaper. Resultatet visar också att arbetssätten påverkas av två faktorer, dels av tidsbristen som påverkar lärarnas planeringsarbete och elevanpassning, dels klassrumsklimatet som har en stor effekt på den sociala interaktionsbefrämjande arbetssätten.Sammanfattningsvis lyfter studien vikten av den sociala interaktionens roll i elevers andraspråksutveckling, så väl som stödet de får från läraren. Studien pekar också på de faktorer som påverkar lärarens andraspråksutvecklande arbetssätt och dess effekter som sätter sin prägel på det andraspråksutvecklande arbetet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)