Om CSR

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

Sammanfattning: Varför ägnar sig företag frivilligt åt CSR? I globaliseringen förväntas företag ta ett globalt ansvar. Standarder har utvecklats om hur företag ska ett socialt ansvar. Reglerna är utvecklade i samarbete mellan olika organisationer och företagen själva. De mest framgångsrika initiativen är Global Compact med CSR-standarder och Global Reporting Initiative med regler för hur de olika CSR- aktiviteterna ska redovisas och kommuniceras. För företag är det viktigt att ha ett bra anseende och de följer därför de frivilliga reglerna om socialt ansvar för att anses som legitima. Företags arbete med CSR omvärderas i relation till intressenters förväntningar. Beroende på kulturella faktorer vilka bestämmer intressenters attityder, finns det även möjligheter för företag att anpassa sina CSR- strategier på den internationella marknaden. De mest centrala intressenterna i sammanhanget är statliga organisationer, intresseorganisationer och media, vilka granskar företags agerande och beteenden. Förslag ges om hur CSR kan ses som en norm och även hur normers funktioner kan appliceras på CSR- företeelsen. CSR kan också betraktas som institutionell påverkan. Företag följer de frivilliga reglerna om CSR av ett antal olika anledningar som alla är en följd av att CSR är normativt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)