De organisatoriska förändringarna i digitaliseringens tid : En kvalitativ studie om organisatoriska förändringar och samspelen dem emellan vid digital transformation

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Dagens teknik fortsätter att utvecklas varje dag och organisationer behöver anpassa sig till en ständigt utvecklade miljö där det hela tiden sker förändringar. För att klara av utvecklingen krävs det att dessa organisationer inför system och applikationer som klarar det och anpassar sitt arbetssätt därefter. Vid införande av dessa nya teknologier, vet inte alla hur det kommer påverka organisationen i fråga. En omställning, eller digital transformation, innebär organisatoriska förändringar och en del vet inte vad de kan förvänta sig. Studiens syfte är att undersöka dessa organisatoriska förändringar som sker vid en digital transformation, och samspelen förändringarna emellan. Även eventuella stöd till en digital transformation har funnits till syfte att undersöka i uppsatsen. Tidigare forskning som berör organisatoriska förändringar vid en digital transformation, samspelen mellan dessa och stöd, har undersökts i denna studie. Det finns inte mycket tidigare forskning inom området och av den anledningen blev detta en explorativ studie. En tematisk analys ägde rum av den tidigare forskningen och de mest återkommande temana inom varje nivå i nivåmodellen identifierades tillsammans med teman inom stöd. Till varje tema identifierades subteman för att underlätta förståelsen kring innehållet. Teorin har kompletterats med kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med 5 oberoende konsulter inom digitalisering och digital transformation. Resultatet inom systemutvecklingsnivån visar att IT-stödens förändringar innefattar molnlösningar samt automatisering och integrering av system. Förändringar sett till IT-användningen blir därmed en automatiserad användning med integrerad information. Arbetet blir i mer prediktivt än reaktivt syfte och datatillgången ökas i organisationen. Inom kundbehov visade sig att kundernas kunder får ökad viktighet, kundportaler blir allt vanligare och att analysera data för att förutse kundbehoven görs. Inom verksamhetsutvecklingsnivån och då processledningen sker förändringar på bland annat processlogiken, och innebär förändrade processer sett till att de blir mer automatiserade. Ny kompetens krävs för att ständigt utveckla processerna och system, och därmed krävs också en förändringshantering för att anpassa sig efter förändringarna. Infrastrukturlogiken ändras i de fall det går mot en molnbaserad lösning, annars krävs det även här en ständig utveckling av IT-infrastrukturen efter en transformation. Agentlogiken förändras på så sätt att anställdas roller förändras och att ny ledarskap krävs i den digitala världen. Sett till skapande av värde i affärsmodeller, under affärsutvecklingsnivån, handlar det idag mycket om servitisering. Den nya tekniken innebär även andra affärsmöjligheter, bland annat genom den omfattande dataanalysen som är möjlig. Leveransen av värde beror mycket på huruvida ledarskapet driver verksamheten framåt och om nytänkande uppmanas. Fångandet av värde visar att tydliga informationskällor är viktiga och att många företag går mot att göra datadrivet beslutsfattande. Samspelet mellan nivåerna, och temana, är viktigt för att transformationen ska få en betydande och ihållande effekt. Även här trycks det på ledningens förmåga att driva förändringsarbete. Resultatet av studien visade också digital strategi, Chief Data Officer, organisatorisk kultur och digital mognad som stöd till en digital transformation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)