"The Good Guys"

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Studien syftar till att öka förståelsen för det relativt nya fenomenet Corporate Social Advocacy genom att undersöka hur det kommuniceras på sociala medier idag och hur budskapen mottas av konsumenter. För att besvara studiens frågeställningar har empiriskt material samlats in i form av två virtuella kvalitativa fokusgruppsintervjuer med deltagare från två olika generationer: generation X och generation Z. I fokusgrupperna diskuterades innehåll av företaget Ben & Jerry’s politiska ställningstaganden på sociala medieplattformen Instagram. Studien utgår från tidigare forskning och teorier inom varumärkeskommunikation vilka sedan applicerades i en tematisk analys av det insamlade materialet. Analysen bidrog med insikter i hur konsumenter upplever Corporate Social Advocacy på sociala medier samt vad denna typ av varumärkeskommunikation kan leda till för företag i form av lojalitet, skepticism, förespråkande, och avståndstagande. Studiens resultat visar att konsumenters subjektiva åsikter tillsammans med företags image, värdegrund, och historia, är avgörande faktorer för hur budskapen mottas. Fortsättningsvis visar resultaten att företags politiska ställningstaganden leder till polariserade sidor och att kontroversen väcker både engagemang men också avståndstagande. Således bidrar studien till ökad förståelse för hur företag kan använda Corporate Social Advocacy för långsiktig effekt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)