”Ååå tack, är det en sallad?” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares tankar om toddlarnas lek och den undervisningsmiljö som skapas på förskolan för att främja lek, lärande och språkutveckling.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

Sammanfattning: Studien handlar om toddlarnas lek och den undervisningsmiljö som skapas för att främja deras lek, lärande och språkutveckling. Målet med detta arbete är att sprida kunskap kring verksamma förskollärares tankar kring dessa olika aspekter. För att bidra med kunskap kring förskollärares tankar har empirin samlats in med hjälp av semistrukturerade intervjuer. I resultatet framkommer att förskollärare uppger att toddlarna leker olika lekar utifrån ålder. Vidare så lyfter förskollärarna fram flertalet olika strategier kopplat till undervisning, språkstimulering och för att främja leken. Resultatet tyder på möjligheter och dilemman kopplat till organisatoriska faktorer samt att jobba i inomhusmiljön respektive utomhusmiljön. Studiens slutsatser är att det finns en stor vilja bland förskollärare att ge barnen förutsättningar till lek, lärande och språkutveckling. Detta trots att vissa känner sig begränsade av organisatoriska faktorer. Med tanke på att toddlarna beskrivs som en heterogen grupp så behöver förskollärarna använda varierade strategier för att främja lek, lärande och språkutveckling. Förskollärare ser det som fördelaktigt att kombinera undervisning och lek men att det då är av vikt att följa barnens intentioner med den. Ytterligare en slutsats är att undervisningsmiljön spelar en avgörande roll för vilka möjligheter till lek och lärande som skapas. Studien visar att det finns en medvetenhet bland verksamma förskollärare om att deras förhållningssätt och ordval påverkar toddlarna. Genom pedagogens ordval planteras idéer hos toddlarna och utifrån detta uppkom studiens namn ”Ååå tack, är det en sallad”.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)