Köpcentrens Evolution - en kvantitativ studie av köpcenter och dess attraktivitetsfaktorer som grund för konkurrenskraft.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning Titel: Köpcentrens Evolution - en kvantitativ studie av köpcenter och dess attraktivitetsfaktorer som grund för konkurrenskraft. Seminariedatum: 2014-01-16 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete kandidatnivå, Marknadsföring, 15 hp Författare: Mirja Danielson, Filip Miskovic och Liridona Mustafa Handledare: Lars Carlman Nyckelord: Köpcenter, konkurrensfördelar, förbättringsinvesteringar, strategier, patronage Syfte: Studera förändringar av patronagefaktorer som påverkar kunders köp- och besöksbeteende utifrån köpcenter och dess ledning. För att ur ett konkurrensperspektiv undersöka ifall strategier utifrån förbättringar inom de olika attraktivitetsfaktorer kan ge köpcenter konkurrensfördelar på en tillsynes homogen och överetablerad marknad för att ge ett bidrag till patronageforskningen. Metod: Vårt vetenskapsteorestiska perspektiv utgår från positivism med inslag av konstruktionism. Forskningen har rört sig mellan deduktiv och induktiv ansats och därigenom bygger forskningsstrategin främst på kvantitativ metod men även till viss del kvalitativ metod. Teoretiska perspektiv: Vi utgår ifrån två traditionella teoretiska ramverk, Porters generiska strategier och Resource Based View, för att utreda hur konkurrensfördelar skapas. Utöver dessa diskuteras även Mintzbergs strategiertyper. Vidare utreds tidigare forskning gällande patronage och dess bakomliggande faktorer till attraktionskraft hos kunderna. Empiri: För att förfina empirin har telefonintervjuer med fyra köpcenterchefer gjorts i en förstudie, i nästa steg har fyrtio stycken enkätintervjuer via telefon genomförts med centercheferna inom köpcenterbranschen. Dessutom har sekundärdata i form av omsättnings- och besökssiffror inhämtats från SSCD:s databas. Resultat: Vissa attraktionsfaktorer har tendens till en större påverkan på besöks- och omsättningssiffror än andra. Vidare pekar resultaten på att köpcenters position, placering, storlek och ålder påverkar hur köpcenter väljer att hantera förändringar av faktorerna. Resultaten visar på att alla köpcenter arbetar med samma attraktionsfaktorer och att vissa köpcenter lyckas bättre med förändringar än andra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)