Buy now! It won't be here tomorrow

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Författare: Andersson Liselott; Tina Nilsson; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte och forskningsfråga: Hur har fast fashion som fenomen påverkat modeindustrin ur ett trendperspektiv?   Utifrån forskningsfrågan har tre delsyften formulerats: -       Redogöra för vad som är karaktäristiskt för dagens modeindustri. -       Analysera och undersöka hur trender uppstår och sprider sig. -       Klargöra konsumentens roll gentemot trender och fast fashion.   Metod: Studien baseras på en kvalitativ undersökning, där empirisk data har samlats in via sex stycken semistrukturerade intervjuer. Vidare har studien formats av en abduktiv forskningsansats, då ett växelspel förekommit mellan induktion och deduktion.   Slutsatser: I studien tycker vi oss kunna se tendenser som talar för att modeindustrin är under utveckling. Det är inte längre de traditionella modehusen som enbart sätter dagens trender, utan vem som helst kan vara en trendsättare. Vi har även uppmärksammat att sociala medier har fått allt större inflytande och förstått att det påverkar såväl producenter som konsumenter. Vidare har vi identifierat att impulsköp ökat, något som har en nära koppling till fast fashion.                                       Nyckelord: Mode, Trender, Fast fashion, Köpbeteende.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)