Tre Dimensioner av Benchmarking : En Studie inom SMEs i Gävleborg

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Titel: Tre Dimensioner av Benchmarking – En Studie inom SMEs i Gävleborg. Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Jenny Jonsson, Cecilia Karman Handledare: Tomas Källquist, Stig Sörling Datum: 2015 – juni Syfte: Tidigare forskning menar att SMEs inte använder sig av benchmarking. Vi ställer oss frågande till detta och menar att benchmarking kan användas på olika sätt, något som tidigare forskning förbisett. Vårt syfte är därmed att belysa hur benchmarking används inom SMEs, med utgångspunkt i de tre dimensionerna process, struktur och idé. Metod: Utifrån vårt hermeneutiska synsätt har vi utfört en kvalitativ fallstudie med semistrukturerade intervjuer, där respondenterna var ifrån tio olika små och medelstora företag (SMEs) i Gävleborg. Därefter jämförde vi det empiriska materialet med den teoretiska referensramen för att kunna utföra vår analys och finna vårt bidrag. Resultat & Slutsats: Enligt vår studie använder sig SMEs, till skillnad från vad tidigare forskning påstår, i stor utsträckning av benchmarking. Vi har sett att den strikta syn på benchmarking som beskrivs i tidigare forskning inte passar SMEs förutsättningar eller arbetssätt. Förslag till fortsatt forskning: Då vi utförde vår empiriska undersökning såg vi att det inom SMEs är vanligt med benchlearning. Det har forskats begränsat om detta och vi skulle gärna se en framtida studie med benchlearning inom SMEs som utgångspunkt. Uppsatsens bidrag: Vår studie visar att det krävs en ny, mindre strikt syn på benchmarking än vad tidigare forskning erbjudit för att se hur SMEs använder sig av detta verktyg. Nyckelord: Benchmarking, SMEs, process, struktur, idé.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)