Intensivundervisning i matematik ur ett elevperspektiv : En interventionsstudie med fokus på elevers upplevelser av intensivundervisning i matematik

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: Denna studie ger en inblick i några elevers upplevelser av matematiken i skolan. Syftet var att undersöka hur elever talar om sin inställning till matematik och matematikundervisning samt om sin upplevelse av intensivundervising. Fokus för studienär ett elevperspektiv vilket undersöktes genom kvalitativa intervjuer som genomfördes före och efter en fyra veckors intervention i form av intensivundervisning. Intervjuerna synliggjorde hur eleverna talade om sin inställning till matematiken samt om sin upplevelse av intensivundervisningen. Intensivundervisningen hade formen av förlektioner där kommande matematiska innehåll behandlades men innehöll även moment med syfte  att utveckla elevernas taluppfattning. Genom elevernas tal om sin inställning till matematiken samt sina upplevelser av intensivundervisningen kunde en ökad känsla av sammanhang anas. Eleverna talade något positivare om matematiken efter intensivundervisningen och uttryckte att de fått ny kunskap under interventionen. Det skulle kunna innebära att eleverna upplevde en ökad inkludering i matematikklassrummet efter intensivundervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)