Produktplacering i TV-reklam

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Produktplacering är ett allmänt känt begrepp som är oftast förekommande i filmer och olika tv-program. Vad färre människor känner till är att produktplacering även förekommer i reklamfilmer. Ett annat ord för produktplacering som kanske är lämpligare i detta sammanhang är varumärkesexponering. Alla människor reagerar och beter sig på olika sätt, och vi tar även emot olika mycket information. I den här uppsatsen har vi fokuserat på konsumenter och hur de reagerar, uppfattar och påverkas av produktplaceringar i reklamfilmer. Vi har genomfört ett experiment med åtta stycken respondenter då vi gått tillväga på så sätt att vi visat tio inspelade reklamfilmer. Därefter genomfördes djupintervjuer med efterföljande allmänna frågor om produktplacering i reklamfilmer. Vi har kommit fram till att människor har svårigheter att upptäcka, eller ens förstå, att det förekommer andra varumärken i reklamfilmer för andra produkter. Om varumärket är väl synligt och tydligt uppmärksammas de i regel. Dock är det få som uppfattar dem till produktplaceringar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)