Sell in may and go away : Effektens existens och utveckling på Stockholmsbörsen

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Studien undersöker om den svenska aktiemarknaden i regel presterar sämre mellan månaderna maj och september enligt den så kallade “ sell-in-may-and-go-away- effekten”. Vi använder den logaritmerade avkastningen för det svenska indexet OMXS30 som delas upp i olika perioder; maj till september, samt oktober till april. Avkastningen för dessa perioder jämförs genom att använda en regressionsmodell. Resultatet från undersökningen visar att effekten är positiv, samt signifikant på en-procentsnivå mellan 1986 till 2017 för OMXS30 iSverige. Studien tittar även på sell-in-may-and-go-away- effektens utveckling, och finner indikationer för att effekten avtar efter publiceringen av Bouman & Jacobsens undersökningav effekten år 2002. Indikationen på att effekten avtar kan betyda en högre grad av rationalitet hos investerare samt en mer effektiv marknad allt eftersom sell-in-may-and-go-away- effekten blir mer allmänt känd. Resultatet för att effekten skulle vara avtagande är dock inte statistisk signifikant och därmed inte heller statistiskt säkerställd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)