Barns sociala liv i hem och skola : Ur föräldrars och lärares perspektiv, relaterat till stressbelastande faktorer.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för kommunikation och information

Sammanfattning: Den här studien handlar om barns sociala liv i hem och skola relaterat till faktorer som kan vara stressbelastande. Syftet med studien var att undersöka och belysa lärares reflektioner kring barns sociala liv i hem och skola, attityder och språkbruk i grundskolans tidiga år idag och för tio- femton år sedan. Syftet var också att undersöka och belysa barns aktiviteter efter skoldagens slut ur ett föräldraperspektiv. Syftet avgränsades till årskurs 2 i grundskolan. Metoden jag använt mig av har varit kvalitativa interjuver med tre lärare, samt kvantitativa enkäter till föräldrar till barn i två av de klasser där jag intervjuat lärarna. Resultatet tyder på att barns attityder har förändrats de senaste tio-femton åren, där bland annat verbala skällsord samt vandalisering i form av klotter på bänkar och övrigt material i skolan är vanligt förekommande idag enligt lärarna. Vidare visar resultatet på att barn har bland annat ett brett utbud av aktiviteter efter skoldagens slut enligt föräldrarna och ett bredare utbud av aktiviteter än för tio-femton år sedan enligt lärarna. Lärares och föräldrars åsikter skiljer sig åt när det gäller tid för läxors genomförande. Resultatet diskuteras utifrån vad i förändringarna som skulle kunna vara stressbelastande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)