Effektivt lärande med IT-stöd

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för informatik

Författare: Björn Håman; Lisa Ahlberg; [2001]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Magisteruppsatsen handlar om vad datorn, i form av ett IT-pedagogiskt hjälpmedel, kantillföra lärandeprocessen i en skolmiljö. Med den information som presenteras har sedanfokus riktats mot adb-kontorets applikation, Kunskapsnätet, med avsikt att förslag omfunktionalitetsförbättringar skall tas fram med teori om lärande som bakgrund.Empirin tas från två omgångar med semistrukturerade kvalitativa lärarintervjuer samt enkvalitativt strukturerad elevenkät. De två sistnämnda med avsikt att få en uppfattninghuruvida den presenterade litteraturen går att knyta an till en skolmiljö samtanvändarnas uppfattningar om Kunskapsnätet roll och funktionalitet i utbildningen.Dessutom används litteraturstudier.Studien visar att datorn, som hjälpmedel för lärandeprocessen, har stor potential attförändra och förbättra situationen i dagens skola. Det framkommer vidare att det integår att se enskilt på funktionaliteten vid bedömningen av en applikations möjlighet föratt skapa en bra miljö för lärande. Faktorer, så som utbildning av individer som skallanvända programmet och behovet av en kontinuerlig drift, spelar stor roll försatsningens framgång. Genom att dra paralleller mellan en modell för lärande ochKunskapsnätet presenteras en rad förslag på förbättringar med avsikt att stärkaapplikationens position som en samling verktyg som stöder effektivt lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)