Något om OECD:s riktlinjer för internprissättning och korrigeringsregeln
Sammanfattning: När företag i intressegemenskap genomför värdeöverföringar över nations-gränser genom transaktioner som inte skulle ägt rum mellan oberoende parter, kan skattemyndigheter tillämpa så kallade korrigeringsregler. Då justerar man upp resultatet för företaget som genomförde överföringen ge-nom felaktig prissättning, och kan sedan beskatta den vinsten som skulle funnits där. För att undvika onödiga kostsamma processer och så långt det går undanröja dubbelbeskattning som uppstår när länder tillämpar intern-prissättningsregler har OECD utvecklat riktlinjer för tillämpning av sådana regler. Arbetet har haft som syfte att utreda hur dessa riktlinjer kan användas i tolkning av rent intern rätt, och om det är önskvärt. Genom ett uppmärk-sammat mål i HFD har ett prejudikat gett riktlinjerna ett visst rättskällevärde. På grund av vagheten i HFD:s uttalande och det faktum att riktlinjerna ständigt uppdateras, är det inte uppenbart att alla nya riktlinjer kan tillämpas fullt ut med stöd av prejudikatet. Istället blir slutsatsen att domstolen måste finna relevanta delar, och argumentera i enlighet med dem, eftersom styrkan av rättskällevärdet från riktlinjerna inte är större än styrkan i argumentet de för med sig. Slutligen lyfts några problem fram med den nuvarande ordningen där internprissättningen genom prejudikatbildning blivit delegerad till OECD. Om riktlinjerna idag, eller i framtiden, skulle anses gå utöver vad korrigeringsregeln stadgat, vore det ett övertramp på riksdagens normgivningsbehörighet.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)