Relationen mellan revisor och kund- en idealbild : En empirisk kundperspektivstudie med fokus på ideal kontra lagstadgade ramar

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Titel: Relationen mellan Revisor och Kund- en Idealbild: En empirisk kundperspektivstudie med fokus på ideal kontra lagstadgade ramar Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Maria Mejstedt och Marthina Tedesund Handledare: Jan Svanberg Datum: 2016 – januari Bakgrund och Syfte: Tidigare forskning utifrån ett revisorperspektiv tyder på att relationen mellan revisorn och kunden är central vid hot mot oberoendet och revisionskvaliteten. Däremot efterlyses mer forskning från ytterligare perspektiv. Syftet med denna studie är därmed att studera relationen från ett kundperspektiv och kontrastera dennes idealbild av sin revisor ur ett flerdimensionellt perspektiv mot de lagstadgade kraven på objektivitet i revision. Metod: Studien antar ett hermeneutiskt och konstruktivistiskt perspektiv. Forskningsansatsen är abduktiv med tillämpning av en kvalitativ undersökningsmetod och semistrukturerade intervjuer som datainsamling. Den teoretiska referensramen bygger på tidigare forskning, vidare sker tematisk analys där teman söks i intervjusvaren som fördelas i grupper. Svaren tolkas med förankring i tidigare forskning samt genom bearbetning av oss som författare där vi reflekterar/diskuterar över det framkomna resultatet. Resultat & slutsats: Studien tyder på att kundens idealbild av relationen till sin revisor är kopplad till revisorns insatthet och förståelse i kundens verksamhet, dock endast till den grad revisionskvaliteten inte äventyras. Vid anlitandet av större revisionsbolag tycks förhållandet vara transaktionellt fokuserat, vid mindre kan en närmare personlig och social kontakt skönjas. Dock framkommer en överensstämmande bild av hur idealbilden gällande revisor-kundrelationen framställs; en närmare relation anses vara önskvärd. Förslag till fortsatt forskning: Till vidare forskning finns ett behov av att undersöka hur studiens framtagna idealbild skiljer sig mellan olika kundbranscher samt vilken påverkan kundens idealbild av relationen har på revisorns beteende. Vidare är konkurrenssituationen på revisorsmarknaden intressant att koppla till kundens idealbild och revisorns villighet att anpassa sig för att inte förlora kunder i en konkurrenskraftig marknad. Studiens bidrag: Denna studie bidrar med ett nytt perspektiv på revisor-kundrelationen, vilket är av intresse för såväl revisorer som intressenter och redovisnings-/revisionslitteratur. Revisorer gynnas av en djupare förståelse kring relationen för möjligheten att förstå och tillmötesgå kundens idealbild. Detta bidrar till ökad revisionskvalitet vilket även tredje part främjas av.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)