”Syns du inte, finns du inte” : Eventmarknadsföring ur ett företagsperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Eventmarknadsföring växer som marknadsföringsform och allt fler företag har börjat inkludera denna i sin marknadsföringsstrategi. Genom interaktiv kommunikation via ett event eller en händelse ligger fokus på skapandet av kundrelationer via det fysiska mötet som ofta anses vara mycket värdefullt. Det ger till skillnad från många klassiska strategier såsom direktreklam en möjlighet till en mer meningsfull interaktion med konsumenter. Genom kundkvällar, lanseringsevent, mässor med mera ges möjligheten att utmärka sig i mängden och förstärka sitt varumärke. Syftet med den här studien är därför att skapa en förståelse för hur företag använder event som marknadsföring för att stärka sitt varumärke och varför det är viktigt. Forskningsfrågan formulerades utifrån studiens syfte och ämnar ge svar om på vilket sätt eventmarknadsföring anses vara en fördelaktig marknadsföringsstrategi. I den här studien har en kvalitativ metodik använts genom semi-strukturerade intervjuer med 6 företag inom olika branscher. Det teoretiska ramverket omfattar teorier och modeller inom eventmarknadsföring samt närliggande områden såsom kundrelationer, varumärken, sponsring, kommunikation och utvärdering. Dessa områden valdes för att få en övergripande bild utav alla viktiga delar när man använder eventmarknadsföring. Den empiriska datan från studien indikerar att eventmarknadsföring anses vara en fördelaktig marknadsföringsstrategi utifrån många aspekter. Dels handlar det om ett mycket mer interaktivt samspel mellan företag och konsument som uppstår via det fysiska mötet som eventet möjliggör. Det i sin tur gör att långsiktiga och lönsamma relationer skapas och att varumärket uppmärksammas och stärks genom att synas och sticka ut. Dessutom känner konsumenten ett mervärde genom upplevelsen av att gå på ett fysiskt event i tider när allt fler möten och event digitaliseras. Därmed förhöjs det fysiska mötet som kommer att få ännu mer status. Resultatet påvisar även att eventmarknadsföring kan vara ett av de bättre sätten att kommunicera på genom att beröra flera sinnen och komma närmare sin målgrupp. Vidare finns en medvetenhet om svårigheten i att mäta effekterna av eventmarknadsföring, men resultatet tyder på att på grund av dess många fördelar i form av relationer och fysiska upplevelser anses fortfarande denna marknadsföringsstrategi vara effektiv och värdefull. Studien är skriven på svenska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)