Förmedling av ett varumärkes identitets via försäljningskanaler

Detta är en D-uppsats från Lunds universitet/Department of Business Administration

Sammanfattning: SammanfattningUppsatsens titel: Förmedling av ett varumärkes identitets via försäljningskanalerFörfattare: Thobias Florin, Daniel Palmquist, Madeleine Oom, Johanna TollerydHandledare: Frans MelinSeminarium: 2002-01-25Frågeställningar: Vi har identifierat tre övergripande frågeställningar i uppsatsen:· Hur viktiga är försäljningskanaler vid förmedlingen av ett varumärkes identitet?· På vilket sätt kan ett varumärkes identitet förmedlas genom distributionskanaler?· Skiljer sig olika distributionskanaler åt vad gäller graden av identitetsförmedling?Syfte: Syftet med denna uppsats är att utifrån ett företagsperspektiv analysera om och i så fall hur företag kan förmedla sin varumärkesidentitet genom sina försäljningskanaler, för att med utgångspunkt från detta kunna bedöma försäljningskanalernas betydelse vid förmedlingen av ett varumärkes identitet.Metod: Vi har studerat två skilda teoriområden för att med hjälp av dessa tillsammans kunna analysera utifrån problemformuleringen. En fallstudie av företag inom den svenska klädbranschen har även genomförts i form av en kvalitativ undersökning. Vi utgår i vårt arbete från både det empiriska och det teoretiska planet, varför ett abduktivt arbetssätt varit mest lämpligt. Slutsats: Försäljningskanaler är ett centralt medium för att förmedla ett varumärke identitet och bör belysas mer i termer av ett marknadskommunikationsmedel. Ett varumärkes identitet kan genom försäljningskanalerna förmedlas via produkterna, butikspersonalen, övriga kunder, geografiska placering samt interiör. Det är via de egna butikerna som företag fullt ut kan påverka dessa faktorer och genom dessa föreligger därmed störst möjlighet att förmedla varumärkets identitet. Återförsäljarens identitet samt de produkter denna säljer kan vara identitetsförmedlande faktorer för ett varumärke. Försäljningskanaler besitter skilda karaktärsdrag och har olika förmåga att sända ut specifika delar av identiteten samt förmedla identiteten som helhet. Graden av identitetsförmedling skiljer sig åt i olika typer av försäljningskanaler. I vilken utsträckning beror dock på hur selektiv företagen är vid sitt val av återförsäljare samt i vilken grad företagen väljer att satsa på identitetsförmedlande faktorer i sina outletbutiker. Nyckelord: Varumärkesidentitet, försäljningkanaler, återförsäljare, egna butiker, outlet.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)