En resa mellan stationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Kultur och samhälle

Sammanfattning: Semesterresor är ett positivt inslag i vår vardag. Samtidigt är vårt klimat hotat och semesterresor bidrar till de växthusutsläpp som är skadliga för vår miljö. Tåg är i jämförelse med transportmedel som flyg ett miljövänligt alternativ. Det tar dock längre tid att förflytta sig med tåg än flyg och det är inte lika flexibelt som bil. Det medför att det ställs högre krav på andra faktorer på tåget, så som komforten. På senaste tiden har det blivit allt mer populärt att ta tåget. Det finns dock fortfarande problem kring tågresan som måste lösas för att tåget ska attrahera en större målgrupp på semestern. Syftet med denna studie är att öka tågkomforten på semesterresor för att på så sätt främja den utveckling som finns med att allt fler väljer tåget. Målet är att genom en användarcentrerad designprocess ta fram ett förslag på ett koncept som underlättar tågresan genom att ta bort flera av de problem som finns med att ta tåget på semestern för användarna. Genom metoder så som journey map, emotional journey, probes och observation undersöks vilka problem det finns med att ta tåget på semestern som kan kopplas till komfort. Metoderna visar att det finns fler problem kopplat till komforten på tågresan än vad som är rimligt att lösa i ett och samma koncept. Därför har de problem som varit mest återkommande, upplevts som störst och haft störst potential att lösas valts ut för att minimeras/lösas. Dessa problem är bagagehantering, nackstöd och störningsmoment från andra passagerare. Resultatet är ett säteskoncept med tillhörande funktioner som syftar till att lösa de utvalda problemen. Slutsatsen visar att det finns en rad problem som alla inte kan lösas i ett och samma koncept men genom att designa för att lösa de mest framträdande problemen kan man på så sätt öka tågkomforten på semesterresor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)