Hur det prekliniska arbetet i endodonti förbereder tandläkarstudenter på Malmö universitet för patientbehandling – en kvalitativ studie.

Detta är en Master-uppsats från Malmö universitet/Odontologiska fakulteten

Författare: Caroline Gillsvik; Andréas Nilsson; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte: Med kvalitativ metodik studera den utbildningssituation under det prekliniska arbetet i endodonti som studenterna upplevde förberedde dem tillräckligt väl för patientbehandling. Material: Fem studenter från termin sex på Tandvårdshögskolan i Malmö som via en enkätstudie angett att de upplevde sig tillräckligt väl förberedda inför patientbehandling efter utförd preklinisk utbildning. Metod: Fem intervjuer utfördes med den inledande frågan (“Berätta om de utbildningssituationer i det prekliniska arbetet som hjälpte dig att känna dig tillräckligt väl förberedd inför det kliniska arbetet med patienter”) som informanterna tilläts tala fritt om och som sedan analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Två kategorier identifierades. Den första kategorin var Pedagogik med variation med subkategorierna Växelverkande teori och praktik samt Stimulans till reflektion. Den andra kategorin var Individuell kompetensutveckling med subkategorierna Stegrande komplexitetsgrad och Kunskapen faller på plats. Slutsats: De utbildningssituationer under det prekliniska arbetet i endodonti som studenterna upplevde förberedde dem tillräckligt väl för patientbehandling karakteriseras av en utbildningsmiljö där pedagogiken innefattar växelverkande teori och praktik och uppmuntran till reflektion, samt att komplexiteten stegras gradvis så att kunskapen slutligen faller på plats vid behandling på patient.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)