Det gäller ju att skapa förutsättningar : En kvalitativ intervjustudie med fokus på förskollärares och rektorers ledarskap med digitala verktyg

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Vi lever idag i ett digitaliserat samhälle och i förskolans styrdokument benämns det tydligt att verksamheten ska arbeta med digitala verktyg. Studiens syfte är att få en inblick i rektorers och förskollärares uppfattningar om deras ledarskap i relation till digitala verktyg i förskolans verksamhet. Tre rektorer och tre förskollärare har under studien intervjuats med utgångspunkt i ett fenomenologiskt perspektiv. Fenomenologin är en erfarenhetsfilosofi som utgår ifrån det subjektiva vilket innebär att allt vi människor upplever, erfar, tänker och känner bildar vår uppfattning om världen. Resultatet av studien visar att respondenterna har olika förutsättningar för att kunna bedriva undervisning med hjälp av IKT. Intresse för digitala verktyg, geografiskt läge i landet och ekonomi är faktorer som träder fram som påverkar undervisningen av IKT i förskolan. Studien visar också att det finns en samsyn hos rektorerna och förskollärarna kring utmaningar, begränsningar och för-och nackdelar med digitala verktyg och samhällets växande digitalisering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)