Lärares val och tillämpning av läromedel i matematik: en jämförande studie mellan svenska och finska lärare

Detta är en C-uppsats från Luleå tekniska universitet/Pedagogik och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att ta reda på vad för läromedel lärarna använder i sin matematikundervisning, och på vilka grunder läromedlet väljs ut och tillämpas. I studien jämför vi svenska och finska förskollärare och år1 lärare för att urskilja likheter och skiljaktigheter dem emellan. Vi harbland annat studerat hur lärarna i respektive land beaktar sina styrdokumentvid val och tillämpning av läromedel i matematikundervisning. I denteoretiska bakgrunden beskrivs de olika skolformerna och styrdokumenten. Vipresenterar litteratur som anknyts till resultatdiskussionen, redogör förolika syner på vad matematik är samt behandlar tre olika inlärningsteorier imatematik. I vår studie kommer begreppet läromedel syfta till allt materialsom kan användas för att främja elevers lärande i matematikundervisning. Enmera utförlig definition av begreppet läromedel, samt andra relevantabegrepp, återfinns i bakgrunden. Vi har i studien intervjuat fyra lärare: enförskollärare och en år1 lärare i Sverige såväl som Finland. Vi har ävenintervjuat Monica Johansson, doktor i matematik och lärande, och fört endiskussion kring studiens resultat. Vi har haft korrespondens med treläromedelsförlag i Finland och Sverige. De mest intressanta skiljaktigheterna som studien enligt oss har kunnat visa på berörde framförallt styrdokumentens roll vid lärarnas val och tillämpning av läromedel, där de finska lärarna på ett tydligare sätt verkade kunna följa sina styrdokument vid val och tillämpning av läromedel, och även kritiskt granska läromedlen utifrån sina rådande styrdokument. Detta tros finna sin främsta förklaring i skiljaktigheter i styrdokumentens utformning. Vi har i studien även kommit fram till att det fanns tydliga skiljaktigheter beträffande lärarnas inställning till tryckt läromedel och dess roll i undervisningen. Men vi har utifrån lärarnas egna beskrivningar kunnat se mycket likheter i val och tillämpning av tryckt såväl som praktiskt läromedel vid undervisningen, samt lärarnas kunskapssyn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)