Tillit utan att träffas : Etablering av tillit i digitala b2b-relationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Med de rådande omständigheterna som pandemin covid-19 medfört har såväl privatpersoner, företag, organisationer, skolor och myndigheter behövt ändra sitt arbetssätt till att bli digitalt. Organisationer som inte är anpassade efter att passa in i en digital kontext har plötsligt behövt omkonstruera sin verksamhet för att fortsättningsvis fungera i det nya normala. Tidigare forskning visar att tillit är en viktig komponent för att förtroende ska finnas i en business-to- business-relation. Denna studie syftar undersöka hur tillit etableras i en b2b-relation som inleds med endast digital kontakt. För att uppfylla syftet användes en anpassad modell med komponenterna kompetens, integritet, kommunikation, värderingar, välvilja, gemensamt värdeskapande och öppenhet. Resultatet visade att de komponenter som modellen innefattar är lika viktiga för att etablera tillit digitalt, men att andra tillvägagångssätt är nödvändiga, delvis på grund av begränsad uppfattning av kroppsspråk. Riktlinjer togs fram för hur företagsrepresentanter kan anpassa kommunikationen för att skapa tillit i b2b-relationer digitalt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)