Håller vi tiden? En studie om pianolektionsinnehållet på kulturskolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: [2012]

Nyckelord: Pianoundervisning; pianometodik; kulturskolan; lek;

Sammanfattning: Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka vad lektionsinnehållet i pianolektionerna påkulturskolan kan bestå av, vad som föranlett utformningen av detta samt att analysera detutifrån teorier kring lärande och pianospel.Huvudfråga: Vad kan lektionsinnehållet i pianolektionerna på kulturskolan bestå av?Sammanfattning: En kvalitativ intervjustudie i närliggande strukturerad form har använts föratt samla in resultat från fyra respondenter. Det empiriska resultatet har givit ett antal olikasynvinklar och prioriteringar som kan förekomma inom pianoundervisning, och dessa haranalyserats utifrån applicerbara teorier från litteraturen. Ett antal olika val pianopedagogerkan tvingas göra har belysts och problematiserats, ibland med förslag på valalternativberoende på prioritering. De prioriteringar som görs sätts i perspektiv till lärarens mål med sinundervisning, och också elevens egna potentiella mål, vilket ytterligare kan hjälpa pedagogeratt göra mer välinformerade och överlagda val angående sitt lektionsupplägg. En ständig bristpå lektionstid för varje elev påvisas tydligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)