Fritidshemmets normbrytande arbete med avseende på familjekonstellationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Följande studie undersöker kvalitativt hur lärare i fritidshem arbetar med värdegrundsarbete gällande likabehandling. Särskilt fokus riktas mot det normbrytande arbetet med avseende på familjekonstellationer. Studiens frågeställningar undersöker; hur arbetar lärare i fritidshem ämnesintegrerat med normer avseende på familjekonstellationer? Hur arbetar lärare i fritidshem med tema kring normer med avseende på familjekonstellationer? Och hur arbetar lärare i fritidshem med normer om familjekonstellationer vid fånga frågan i flykten? I studien genomförs tre semistrukturerade intervjuer med lärare i fritidshem och fritidspedagoger i syfte att synliggöra deras arbetssätt.  Resultatet visar fritidsverksamheters skilda arbetssätt, både vad gäller det normbrytande arbetet med avseende på familjekonstellationer men även värdegrundsarbetet. Resultatet visade också verksamheters svårigheter att arbeta med ämnet då brist på kunskap råder, samtidigt som verksamheterna upplever att eleverna bemöter ämnet väl. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)