Användning av Formativ bedömning i matematik för årskurs 4-6

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

Författare: Viktor Segerlund; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna studie behandlar lärarens uppfattning gällande formativ bedömning samt lärares användande av skolverkets uppsatta riktlinjer inom formativ bedömning. Den formativa bedömningens huvudsyfte är att eleverna ska ta ansvar för sitt eget lärande och då öka sin utveckling i det egna lärandet. Formativ bedömning har bevisats hjälpa till att höja studieresultaten i skolor men har samtidigt inte införts i skolan i den takt som man trott. Skolverket har en klar bild över hur de tycker att skolor ska arbeta med formativ bedömning där och lägger mycket fokus på lärandekultur och undervisningsklimat. Skolverket har också tagit fram fem nyckelstrategier som man bör använda sig av i sitt arbete inom formativ bedömning. Där är dessa nyckelstrategier som används som underlag för studien. Genom semi-strukturerade intervjuer med fem olika lärare från fem olika skolor samt observationer i dessa lärares klassrum har jag fått en egen syn på vad lärarna tycker samt hur de använder strategierna i praktiken. Samtliga av de fem lärare som deltog i undersökningen berörde formativ bedömning utifrån skolverkets ramar. Tre av fem lärare ansåg att de har tillräckligt bra förutsättningar för att kunna utföra formativ bedömning. Samtliga lärare tyckte att det viktigaste med formativ bedömning är att få eleverna att förstå målen och syftet med undervisningen. Den störta begränsningen ansågs vara tidsbrist. Den svåraste delen av den formativa bedömningen är kamrat- och självbedömning. Genom observation så kunde man se att matriser fanns i klassrummen och de användes av lärarna gentemot elever och även själv för egen planering. Det som verkar vara enklast att använda i klassrummen är att ge eleverna kommentarer och feedback skriftligt på prov, läxor, uppsatser och dylikt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)