Är miljöanpassade distributionsfordon en självklarhet?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Idag är hållbart tänkande något som är närvarande i flera sammanhang både privat och offentligt. Distributionsföretag arbetar frekvent med att göra så lite avtryck som möjligt på miljön, samtidigt som de vill vara ekonomiskt hållbara. Syftet med studien har varit att skapa djupare förståelse för distributionsbranschens argument för och emot användandet av nya distributionsfordon samt belysa motsättningar mellan traditionella och nya distributionsfordon. Studien har tagit avstamp i forskningen kring last mile leveranser för att skapa kunskap om hemleveranser. Analytiska begrepp som använts för att förstå empirin har varit hållbarhet, inlåsning och path dependency samt greenwashing. För att genomföra studien har kvalitativ metod använts där intervjuer har varit grunden till insamling av material. Studien identifierade ett antal faktorer som begränsar företagens implementering av nya mer miljöanpassade distributionsfordon. Betalningsvilja, kapacitet, kostnader och effektivitet är faktorer som identifierats vara viktiga för företagen. Vidare begränsningar handlar om en inlåsning i gamla lösningar som sätter hinder vid implementering av nya distributionsfordon. I sammanhanget har även greenwashing diskuterats. Det identifierades att några av företagens arbete med att minska miljöpåverkan kan tolkas som greenwashing. Företagen som arbetar på ett mer miljöanpassat sätt marknadsför sitt företag utifrån miljöhänsyn med syfte att uppskattas hos kunder och konsumenter. Det framkom dock att företagen även gjort det för att bli långsiktigt miljöanpassade och det är svårt att avgöra vart gränsen går mellan dessa två aspekter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)