A Fashionable Occasion : Hur event kan påverka modeföretags varumärkesbyggande

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Denna studie syftar till att ge en överblick och förståelse kring hur modeföretag arbetar med varumärkesbyggande via event. Studien syftar också till att undersöka och tillföra en djupare förståelse om varumärken och event som fenomen. Varumärken används ofta av människor för att visa en tillhörighet och ekonomisk status, inte minst inom modebranschen. Den påverkan event har på varumärken har tidigare studerats i förhållande till sportevent, medan forskningen kring modebranschen är begränsad. Detta trots att event ofta förekommer inom modebranschen. Därmed skrivs denna uppsats för att tillföra mer kunskap inom denna forskningslucka. En studie genomfördes baserat på intervjuer med flera modeföretag och varumärkesexperter i Sverige och USA. Svaren från intervjuerna analyserades sedan i förhållande till de valda teorierna som rör både event och varumärken. Teorierna som använts är eventmarknadsföring, varumärkesupplevelse, organisationsidentitet, konsumentbaserat varumärkesvärde och översättningsteori. De resultat som framkom av studien presenteras i en modell med de nyckelfaktorer som framkommit vara viktiga för ett lyckat event. För att besvara frågeställningen är slutsatsen som presenteras att event kan påverka varumärkesbyggande, men vilket sätt det förstärks på är svårt och resurskrävande att mäta. Vid slutet av denna uppsats kommer läsaren att ha en starkare kunskap och förståelse om varumärken och event, samt en övergripande bild kring hur dessa två fenomen är anslutna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)