Förberedd för trauma : Hur simuleringsbaserat lärande påverkar sjuksköterskans förmåga att vårda

Detta är en Magister-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Författare: Elisa Lundin; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Akutsjukvård innebar ofta att ge vård i en högriskmiljö. Krav ställdes på sjuksköterskans kompetens bland annat vad gäller att kunna identifiera livshotande tillstånd och ha förmåga att samarbeta i tvärprofessionella, ofta snabbt ihopsatta team. När sjuksköterskan mötte en patient utsatt för trauma, var det en patient som hade utsatts för högenergi-våld och som riskerade livshotande skador och kvarstående allvarlig funktionsnedsättning. Genom simuleringsbaserat lärande kunde sjuksköterskan förbereda sig inför att vårda en patient samt öva teamarbete. Syfte: Syftet med uppsatsen var att beskriva hur simuleringsbaserat lärande påverkade sjuksköterskans förmåga att vårda en patient utsatt för trauma. Metod: Metasyntes med induktiv ansats. Resultat: 11 artiklar ingick i resultatet. Tre teman framkom; ökad förmåga i icke tekniska färdigheter, ökad förmåga i tekniska färdigheter respektive främjande av personlig utveckling. Sammanfattning: Simuleringsbaserat lärande påverkade sjuksköterskan på såväl en personlig nivå som i yrkesrollen sjuksköterska. Simuleringsbaserat lärande kunde också leda till delaktighet i patientsäkerhetsarbete och gav möjlighet att påverka verksamheten. Uppsatsens resultat motiverade simuleringsbaserat lärande som ett redskap i förbättrings- och kvalitetsarbete. Nyckelord: Akutsjukvård. Förbättrings-och kvalitetsarbete. Patientsäkerhet. Sjuksköterskans kompetensutveckling. Traumavård. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)