Hela vägen : En studie av förändringsprocessen hos handelsträdgården Rydells Försäljning AB

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Sammanfattning: Bakgrund: Organisationsförändringar blir allt vanligare i dagens föränderliga samhälle. Förändringar kan vara nödvändiga för att anpassa organisationer efter omgivningens utveckling. Det är företagets chefer som utformar förändringen för att uppnå en förbättrad situation. Ett mål kan exempelvis vara ett förbättrat arbetssätt hos personalen. Men förändringar inom ett företag kan många gånger vara svårt att genomföra eftersom det kan stöta på motstånd från personalen. Syfte: Syftet med studien är att beskriva den förändring som genomfördes inom företagsorganisationen Rydells Försäljning AB år 2008-2010. Vidare är syftet att jämföra om det faktiska förändringsresultatet stämmer överens med det planerade resultatet för förändringen. Metod: Undersökningen är gjord i form av en fallstudie där chefer och anställda på ett decentraliserat tjänsteföretag i Stockholms län studerats. Studiens empiriska material har samlats in genom totalt tolv djupintervjuer och tre observationer på företaget Rydells Försäljning AB. Nio av dessa tolv intervjuer var personliga och resterande tre telefonintervjuer. Därutöver har litteratur, avhandlingar och interna dokument använts som stöd för undersökningen. Slutsats: Resultatet av förändringsarbetet är enligt cheferna på Rydells att säljarna tar mer initiativ, ansvar och är mer engagerade och insatta i företagets verksamhet, såväl i kunder som i de varor som fungerar bäst i butikerna. Enligt säljarna själva är resultatet av förändringen en ökad stolthet att representera företaget, en ökad kunskap om blommorna och i viss mån att samarbete mot samma mål ökat. Samtidigt menade hälften av de intervjuade säljarna att de efter förändringen upplevde att cheferna samarbetade mer bakom lyckta dörrar och familjekänslan inte finns där på samma sätt som tidigare. Det har alltså skett en ökad decentralisering av företaget. Cheferna menar att det inte bara säljarna som förändrat sitt arbetssätt utan även chefernas hanterade av sina egna arbetsuppgifter har blivit tydligare uppdelade på respektive ansvarsområden. Företagets lösa interna kopplingar har blivit längre.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)