Influencing everyday decision-making by having digital systems introducing subtle cues - an initial viability study
Sammanfattning: I denna studie undersökte vi hypotesen att visuella subtila ledtrådar kan användas i augmented reality-glasögon för att påverka människors beslutsfattande. Det var baserat på den konceptuella visionen om att AR-glasögon en dag kan vara en del av vårt dagliga liv, och då kan påverka hur beslut fattas. För att undersöka detta genomfördes en litteraturstudie och ett valbaserat videoexperiment. 39 deltagare i olika åldrar deltog i experimentet. Deltagarna delades slumpmässigt upp i tre grupper med olika förutsättningar; en kontrollgrupp, en grupp som exponerades för subtila “priming”-villkor och en grupp som exponerades för subtila “point-of-decision”-villkor. Resultaten påvisade samband mellan subtil priming och beslutsfattande, men inga samband kunde styrkas mellan subtila “point-of-decision”-villkor och beslutsfattande.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)