Varumärkesrättslig konsumtion - En analys av inskränkningar i varumärkesrättsinnehavarens en-samrätt vid parallellimport.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

Sammanfattning: Min uppsats syftar till att analysera inskränkningar i varumärkesrättslig ensamrätt, där import av de varumärkesskyddade varorna är tillåten mellan medlemsstater utan att rättsinnehavarens tillstånd anskaffas. Den varumärkesrättsliga ensamrätten konsumeras när rättsinnehavaren för ut varan på marknaden själv eller med innehavarens samtycke. En så kallad regional konsumt-ion har vuxit fram genom EU-domstolens praxis, bl.a. genom Silhouette-fallet, och omfattar numera alla länder inom EU. Konsumtionsprincipen innehåller rekvisit som ska vara uppfyllda, i syfte att kunna begränsa rättsinnehavarens ensamrätt till den skyddade produkten. Uttrycket förs ut på marknaden är centralt vid tillämpning av konsumtionsregeln. Detta torde ske när en varumärkesskyddad vara finns tillgänglig för slutkunden och därmed har lämnat rättsinnehavarens hand. Det räck-er således inte att varan marknadsförs under kontroll av rättsinnehavaren eller finns tillgänglig som en testartikel eller exemplar i butiker. Det krävs också ett samtycke, där EU-domstolen har anlagt en restriktiv tolkning, som innebär att samtycke från rättsinnehavaren ska vara klart och tydligt demonstrerat. EU:s grundläggande principer om fri rörlighet för varor, en sund och effektiv konkurrens samt avskaffandet av handelshinder är tanken bakom ett ökat samarbete mellan medlemsstater. Inom ramen för en fri varucirkulation samt en sund konkurrens inom EU, har parallellimport en positivställning på marknaden, medan en sådan begränsning i ensamrätten för varumärkes-rättsinnehavaren anses vara en oönskad företeelse. Bevisbördeproblematiken i parallellimportfallen spelar en viktig roll för både varumärkesrätt-sinnehavaren och parallellimportören, eftersom det kan styra deras framtida ageranden. EU-domstolen har i sin praxis kommit fram till att bevisbördan ska fördelas mellan parterna, ef-tersom det bäst stämmer överens med VmDir samt konsumtionsprincipens syfte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)