Bedömning för Lärande i praktiken. En forskningsöversikt om själv- och kamratbedömning.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Sofia Jonassson; Patricia Tingmyr; Linnea Ulvenstål; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bedömning för Lärande är ett arbetssätt som kan motivera elevers delaktighet i sin egenlärandeprocess. Inom Bedömning för Lärande anses de studentledda bedömningsmetodernasjälv- och kamratbedömning belysa det egna lärandet och i samfund med andra utvecklaskunskaper. Dessa ämnar till att uppmuntra elevers kritiska tänkande, initiativförmåga ochansvarstagande. Dock har det uppmärksammats att studentledda bedömningsmetoder sällananvänds, samt att lärare har bristande kunskaper gällande användningen. Genom att granskaoch sammanställa aktuell forskning i en systematisk forskningsöversikt syftade denna studietill att undersöka hur lärare arbetade med själv- och kamratbedömning i grund- ochgymnasieskolan. Den syftade även till att undersöka möjligheter och svårigheter vidanvändningen av dessa praktiker. Resultatet påvisade att lärare använde själv- ochkamratbedömning, dock förhållandevis sällan. Vidare framhävde studierna att studentleddabedömningsmetoder förbättrade elevernas förståelse för kriterier, sin egen lärandeprocess samtderas ämneskunskaper. En svårighet var att sociala relationer kunde åstadkomma problem, bådemed elakartad och godartad intention. Ytterligare kunde attityder förhindra en nybedömningspraktik om den existerande praktiken föredrogs. Slutsatsen som drogs var attstudentledda bedömningspraktiker skulle kunna vara fördelaktiga i hem- ochkonsumentkunskap. Detta eftersom studierna uppmärksammade metoder som ledde till attelevernas metakognitiva förmågor och självreglerande lärande utvecklades, vilka främjarsjälvständighet och kritiskt tänkande. Detta är i sin tur en förutsättning för att forma medborgaresom handlar medvetet och hållbart i förhållande till hälsa, ekonomi och miljö. Avslutningsvisbehövs vidare forskning för att påvisa hur användningen av samt kunskaperna kring destudentledda bedömningsmetoderna ser ut i hem- och konsumentkunskap, för att såledesuppmärksamma dess effekt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)