The impact of age when learning English as a second language in the early school years

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Denna studie undersöker om tidig ålder anses vara den framgångsrika faktorn för hur man lyckas utveckla ett andraspråk. Enligt Muñoz (2008) hävdar hon att andraspråksutveckling främst beror på barnets biologiska mognadsprocess, hjärnutveckling, talförmåga och hörsel. Att lära sig ett andraspråk påverkas också starkt av hur ofta elever kommer i kontakt och får använda andraspråket. Baserat på detta betyder Muñoz (2008) att det inte är åldern som avgör hur väl en individ lär sig ett andraspråk, men det är de nämnda faktorerna som spelar en roll för åldern. Därför tyckte vi att detta var ett mycket intressant och extremt diskuterat område att utforska. Våra resultat visar att mer forskning behöver göras för att besvara frågan om en tidig ålder anses vara faktorn för hur man lyckas utveckla ett andraspråk. Andersson (2017) säger att vuxna lär sig ett andraspråk snabbare än ett barn, men barn kommer så småningom att bli överlägsna andraspråks användare. Några av resultaten i vår forskning visar att den bästa tiden att lära sig ett andraspråk är före 17.4 (Hartshorne, Tenenbaum & Pinker, 2018). Vissa säger att det är mellan åldern 7-13 och vissa av forskarnas påståenden att det är troligt att det är omöjligt att fastställa ett resultat till detta forskningsområde, för så länge du inte har sett en ung elevs utveckling sida vid sida med en vuxna personer, och inte följt av protokoll, kan du inte dra någon slutsats till denna fråga (Muñoz, 2008). Utöver detta har den forskning vi har funnit visat att det inte är omöjligt att lära sig ett andraspråk flytande som vuxen, även om vissa säger att det kräver mycket mer ansträngning. Andra säger att det till och med kan skada inlärningsresultaten. McLaughlin (2012) hävdar att försök att lära sig ett andra språk som vuxen kan skada inlärningsresultatet eftersom vuxna har en överlägsen kognitiv funktion (McLaughlin, 2012).

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)