Programmering i matematikundervisning : En kartläggning av lärartidningars innehåll

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Östberg Daniel; [2020]

Nyckelord: matematik; programmering; lärartidning;

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att kartlägga hur programmering i matematikundervisning framställs i några svenska facktidskrifter. Fokus ligger på matematiska förmågor, centralt innehåll samt strategier och konkreta resurser för arbete med programmering i matematikundervisning. Metoden bygger på två delar; dels en innehållsanalys av tidningsartiklar, samt en sekundär analys av de första resultaten med hjälp av ramverket TPACK. Resultaten visar att problemlösning är den dominerande matematiska förmågan, och att centralt innehåll- och strategier även kopplas samman med problemlösning. Slutsatser som dras är att tidningsartiklarna till stor del behandlar pedagogiska-, teknologiska- och matematiska aspekter av undervisning vilket är sådan information som efterfrågats av forskning. Exempel på sådant stöd som förekommer i artiklarna är undervisningsexempel- och modeller, samtidigt som andra efterfrågade stöd som utvärderingsmodeller sakna

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)