Samhället speglat i konsten : om identitet, konsumtion och konst

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Författare: Linda Schubert; [2007]

Nyckelord: samhället i konsten;

Sammanfattning: Uppsatsen är en studie i hur samhället och den konsumtionskultur vi lever i speglas i den samtida konsten och den offentliga debatten. Det didaktiska perspektivet tar upp samtidskonsten roll i bildundervisningen och hur frågor som rör konsumtion och identitet visuellt kan bearbetas och gestaltas i en lärandesituation. Utgångspunkten i studien är teorier om modernitet där reflexivitet, görbarhet och individualisering är centrala teman. Människan är idag inbegripen i ett reflexivt arbete för att skapa sig själv och det posttraditionella samhället betecknas av att traditionella normer brutits ner och individen tvingats bli något av en ”sökare”. I senkapitalismen uppstår nya symbolvärden vid sidan av bytesvärden och bruksvärden, symbolvärden som är knutna till livsstil och identitet. Studien beskriver hur människan manifesterar sin vilja att särskilja sig men också att tillhöra genom konsumtion som symbolisk aktivitet, där konsumenten genom att handla konstruerar sitt ”jag”. Empirin i uppsatsen består av två analyser av Elin Wikströms projekt Cool or Lame och Sylvie Fleurys installation Pleasures. Analysresultaten pekar på att dessa konstnärer behandlar, gestaltar och problematiserar frågor som rör konsumtion och identitet på skilda sätt och med olika metoder. Fleury arbetar med objektens relation till varumärken och Wikström arbetar relationellt med konstruerade situationer där fokus ligger på agerande. I min gestaltning har jag tagit konsumtionskulturens symboler i anspråk för att göra egna bilder. Jag har arbetat med fotografi och kartan som symbol med utgångspunkt i Thomas Ziehes teorier om modernitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)