Marknadsföring av designsamarbeten

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

Sammanfattning: SammanfattningMarknadsföringsaktiviteterna som företagen kan använda sig av idag är många och blir bara fler och fler. Det gäller många gånger att vara först med ett lyckat koncept eller en idé, för att sedan förhoppningsvis bli förknippad och ihågkommen med detta. För företagen handlar marknadsföring inte bara om att positionera sig och därmed göra sig kända i folks medvetande, marknadsföring handlar också mycket om att stärka och bygga det eller de varumärken som man har. Under ca tio år tillbaka har vi kunnat ta del av en marknadsföringsaktivitet inom modebranschen som har kommit att bli ett stort fenomen, nämligen design- och ikonsamarbetena. Själva idén med att förknippa en känd person med en klädkollektion är inte ny, och det efterföljande steget där allt fler företag, inte bara inom modebranschen, ingår samarbeten med väl etablerade eller nya lovande designers kan inte heller kallas nytt idag. Vad som är intressant är att fenomenet har vuxit relativt fort och för många företag har det varit framgångsrikt. Ett lyckat samarbete ger inte bara företaget god publicitet och en ökad försäljning utan stärker och ökar många gånger statusen på varumärket. Samarbetena är på många sätt en ”vinn vinn” situation. Företagen kan uppnå fördelar såsom ett stärkt varumärke, en ökande medvetandegrad och försäljning. Även designers och kunder drar fördelar av arrangemanget. Designers genom att nå ut till en bredare publik, och på så sätt kanske vinner nya målgrupper och kunderna då de givetvis får tillgång till unika designplagg till överkomliga priser.Uppsatsens arbetsgång är upplagd på så sätt att ett forskningsproblem har formulerats och därifrån har ett antal frågeställningar tagits fram. Fakta och information har samlats in om de företagen med de mest välkända designsamarbetena inom modebranschen i Sverige. Relevanta marknadsföringsbegrepp och modeller har beskrivits, och tillsammans med informationen om de olika företagen utgör detta den teoretiska referensramen. En presentation om företagen, dess sortiment, designsamarbeten och marknadsföring gällande designsamarbetena och i övrigt ges. Vidare styrks insamlad fakta i den teoretiska referensramen med ett antal intervjuer gjorda med personer som är knutna till de olika företagen. Detta återfinns under rubriken datainsamling. Intervjuerna har gjorts med syftet att lyfta betydelsen av samarbetena för företagen, designern och kunderna, samt hur marknadsföringen av dessa går till och om marknadsföringen skiljer sig i övrigt. En enkätundersökning har gjorts för att bland annat kartlägga samarbetenas medvetandegrad samt hur företagen har nått ut med sin marknadsföring till sina målgrupper. Kompletterande observationer har också gjorts. I slutet av denna del görs en sammanfattande SWOT-analys över företagens designsamarbeten, där svagheter och styrkor samt hot och möjligheter presenteras.I resultat- och analysdelen lyfts skillnader och likheter fram mellan de olika företagen och designsamarbetena. Dessa bearbetas och analyseras sedan med hjälp av de marknadsbegrepp och modeller som valts. Tyngden ligger på samarbetena och marknadsföringen. I diskussionen diskuteras samarbetena i egenskap som PR-strategi och vad det betyder för företaget, samt hur det påverkar kunderna. Vidare tas eventuella brister upp med undersökningen, samt ges förslag på intressanta forskningsfrågor som man kan jobba vidare med.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)